czwartek, 22 marca 2012

MASA CUKROWA

 

"W końcu musiał być ten pierwszy raz... Zrobiłam masę cukrową, która wyszła idealna :). Robi się ją bardzo szybko, dzięki niej można pięknie przyozdobić torty lub zrobić ciekawe dekoracje :). 

Już niebawem dowiedziecie się jak zrobić różyczki i kokardę z masy cukrowej :). "

 

Składniki:

  • 800 g cukru pudru (możliwe, że będzie mniej, stopniowo dodawać)
  • 3 łyżeczki glukozy
  • 3 łyżeczki żelatyny
  • 50 ml gorącej wody

Wykonanie:
Do szklanki nalewam ok 50 ml gorącej wody. Do gorącej wody dodaję żelatynę i dokładnie mieszam aż się rozpuści. Następnie dodaję glukozę i też mieszam.
 

Na stolnicę wysypuję trochę cukru pudru (tak ze 3 szklanki) i wlewam powoli żelatynę. Mieszam, a jak już złapie troszkę cukru pudru to zaczynam zagniatać. Gniotę dosypując puder.


Masa bez problemu wchłonie cały przygotowany cukier puder (a przynajmniej powinna, dlatego cukier należy dodawać partiami). Gotową masę możecie barwić barwnikami spożywczymi.
Masę wałkuje się najlepiej na blacie posmarowanym lekko olejem. Drugi sposób to wałkowanie na blacie omączonym np. mąką ziemniaczaną, ale moim zdaniem lepszy jest sposób z olejem.
Niewykorzystaną masę możecie trzymać w szczelnie zamkniętym woreczku foliowym w lodówce i wykorzystać przy kolejnej okazji (po prostu trzeba ją ogrzać w dłoniach przed ponownym użyciem (dopisek: to jak z plasteliną/modeliną, trzeba lukier ugrzać i wyrobić na nowo, by był plastyczny)).

Uwagi:
1. Bez glukozy nie wychodzi. Glukoza jest potrzebna, inaczej masa się kruszy i wcale nie jest plastyczna. Glukozę można kupić w każdym sklepie spożywczym.
2. Masa szybko wysycha, nieużywany kawałek najlepiej zawinąć w przezroczystą folię lub wilgotną szmatkę.
3. Cukier puder dodajemy stopniowo!!! nigdy cały naraz, stopniowo. Może się okazać, że wystarczy go mniej troszkę lub więcej.
4. Jeśli masę rozwałkowujemy najlepiej blat posmarować olejem.
5. Jeśli nie wykorzystacie całej masy za jednym razem można ją trzymać w lodówce. Aby masa stała się plastyczna po wyjęciu z lodówki należy ją ogrzać w dłoniach lub włożyć do mikrofali na kilka sekund.

Źródło: Masa Cukrowa

adwokat piła

42 komentarze:

Gosia pisze...

w takim razie czekam na te dekoracje :)

Anna Loska pisze...

Też ostatnio zrobiłam po raz pierwszy masę cukrową. Z trochę innego przepisu ale też wyszła idealna :) Pierwszy tort z dekoracjami z masy cukrowej za mną, a następny robię za tydzień na urodziny męża - spodobała mi się ta zabawa z masą cukrową :)

Dusia pisze...

robiłam jakiś czas temu, nie jest taka trudna do zrobienia, a efekty zdumiewające.

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

dziękować! przyda się bardzo :)

Anonimowy pisze...

To miała być moja pierwsza masa na ozdobienie wielkanocnego mazurka... Ale chyba dodałam za dużo cukru bo masa zrobiła się jakoś mało plastyczna. Czy mogę ją jeszcze jakoś uratować?

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: Najlepiej dodawać cukier stopniowo, ponieważ na początku zagniatania masy cukier się szybko wchłania. Ja do swojej masy użyłam ok 500g cukru o ile pamiętam :).
Co do Twojej masy... może spróbuj część masy podgrzać w mikrofali dosłownie na kilka sekund 3,4. Potem dodaj troszkę masła na czubek łyżeczki i wyrabiaj. Być może masa stanie się bardziej plastyczna, ale niestety tego nie gwarantuję.

Po zrobieniu masa cukrowa dość szybko twardnieje, dlatego jeśli używasz tylko część masy, resztę należy zawinąć w folię, woreczek lub włożyć do pojemnika. Po wyjęciu znowu włóż do mikrofali lub wyrabiaj w rękach, aby masa miała odpowiednią "temperaturę".

Mam nadzieję, że się uda się udekorować mazurka :). Trzymamy Kciuki!

Alice pisze...

Hej, zrobiłam masę z tego przepisu, lecz z połowy porcji i muszę stwierdzić, że proporcje są mocno zaburzone...odmierzyłam 400g cukru pudru (na wadze) i miarką 25ml wody i jakąś część wysypałam na stolnice. Można powiedzieć, że dobrze, że nie wysypałam całości bo bym zmarnowała za dużo cukru pudru, który wiadomo, tani nie jest. Ale ze względu na grudki żelatyny, musiałam wyrzucić sporo tego wysypanego cukru, a że staram się postępować w kuchni ekonomicznie, zrobiłam to z bólem serca :( pozdrawiam..

Justin&Dorothy pisze...

Alice: Żelatynę należy dobrze rozpuścić jeśli miałaś ją w proszku. W przepisie jest napisane że cukier dodajemy stopniowo, bo czasami okazuje się, że potrzeba go mniej niż w przepisie lub więcej :) Kiedy zagniatałam, masa u mnie była zbyt sucha i dodałam więcej. Uważam, że przepis jest dobry, tylko czasami nie należy kurczowo trzymać się przepisu.. :D Przynajmniej jesli chodzi o masę cukrową, którą nie jest tak łatwo zrobić jak się wydaje :D Pozdrawiamy i dziękujemy za opinię :)

Anonimowy pisze...

Zrobiłam i wyszło rewelacyjnie troszke mniej dałam tej wodnej mieszanki i jest naprawde świetne ;)

Anonimowy pisze...

mam dopiero 10 lat i próbuje zrobić masę cukrową tylko nie wiem gdzie można kupić barwniki spożywcze w olsztynie

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: O.... 10 lat i już masa cukrowa:) My kupowałyśmy barwniki w proszku na allegro.

Anonimowy pisze...

Masa beznadziejna, strasznie ciężko się ją farbuje, wyrabia. Wysycha błyskawicznie - dosłownie w trakcie wyrabiania. Nie polecam !! Szkoda czasu i pieniędzy !

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: Jeśli wyschła Ci szybko tzn, że dobrze jej nie wyrobiłaś:) Nawet jeśli masa cukrowa po pewnym czasie wysycha to można ją zmiękczyć właśnie wyrabianiem wtedy jest jak plastelina :D

Anonimowy pisze...

gdzie można kupic glukoze...

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: Glukozę kupiłam w normalnym supermarkecie chyba było to tesco :)

Anonimowy pisze...

Czy ta glukoza jest w proszku?

Justin&Dorothy pisze...

Tak w proszku :)

Anonimowy pisze...

witam
Pierwszy raz będę robić tort zdecydował sie pokryć masą cukrową okrągły biszkopt, ale boje się ze wyjdą mi zakładki. Co zrobić żeby ich uniknąć, a jeśli, to co wtedy. Proszę o pomoc
Pozdrawiam Kinga

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: Nigdy nie pokrywałyśmy tortu masą cukrową, jednak sądzę, że kiedy już przeniesiesz rozwałkowaną masę na tort należy ją dokładnie docisnąć do boków, a resztę masy odciąć. Czytałam też że najlepiej masę rozwałkować na duży i cienki placek wtedy lepiej obkłada się masą tort.

Poniżej znajdują się filmiki, które mam nadzieję pomogą :)

https://www.youtube.com/watch?v=sLNRwya0UKE&feature=related

https://www.youtube.com/watch?v=RSJV0X1axXE

Anonimowy pisze...

To jest lukier plastyczny a masa cukrowa jest przeźroczysta :):)

Anonimowy pisze...

Czy do wody można dodać trochę soku z truskawek aby masa była kolorowa? Chce żeby było zdrowo, bez barwników :)

Justin&Dorothy pisze...

Obawiałybyśmy się troszkę, gdyż sok z truskawek jest zbyt płynny i zaburzy proporcje. Dlatego struktura masy może się zmienić. Najlepiej stosować barwniki w proszku rozpuszczone "dosłownie" w minimalnej ilości wody, tylko kilka kropel. Barwniki mają intensywny kolor, a dodając sok z truskawek musiałabyś wlać go naprawdę sporo, aby uzyskać piękną, intensywną barwę. Pozdrawiamy:)

Anonimowy pisze...

Cześć,mam 12 lat i naprawdę bardzo mnie interesują rzeczy tego typu...(pieczenie ciast,BABECZEK,ciastek i DEKOROWANIE)tak się składa że kupuję gazety "Dekoracja ciast" gdzie jest kilka przepisów (ale je trzeba poprawiać-są niedokładne)i wiele sposobów na "dekorację"z każdym numerem dostaje się jakieś "prezenty"...Mam już tego strasznie dużo!!!Tylko do tego jest naprawdę potrzebna MASA CUKROWA ale szukałam i szukałam i szukałam...W Płocku i Gdańsku i w Sierpcu ale nigdzie nie było...Dzięki za SPRAWDZONY przepis ;-) wypróbuję go już w weekend :-P Naprawdę wielkie dzięki ;-)

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: Masę cukrową ciężko znaleźć w sklepach, szybciej kupisz ją przez internet. Jednak najlepiej jest zrobić ją samemu :). Super jest to że już w tak młodym wieku masz swoje zainteresowania :D. Trzymamy kciuki za masę cukrową :P. Czekamy na Twoją opinię :).

Pozdrawiamy Gorąco :*

Anonimowy pisze...

chciałam zrobic ta mase cukrowa na swieta tylko mam pytanie. czy miedzy ciastem a masa cukrowa musi byc jakis krem czy mozna mase polozyc na suche ciasto albo dżem

Anonimowy pisze...

Czesc,to znowy ja,ta 12-latka ;-) Nie moglam zrobic masy w tamtym tygodniu...Brak czasu...Ale robie JUŻ JUTRO ;-) napisze a propo można na suche ciasto klasc mase ?

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: Między masą cukrową a ciastem musi byc krem :).

Anonimowy pisze...

Cześć to znowu ja ;-) już zrobiłam masę cukrową,wyszła świetnie !!! I w dodatku pyszna ;-) zrobiłam różyczki i gwiazki ;-) tylko mam jeszcze jedno pytanie,czy ona powinna wyschnąć aż tak że popękała? Np.:te różyczki stały się takie twarde jak te co można kupić...może dałam za mało cukru pudru ? Bo dałam 1 paczkę (400g) a nie 2 ;-) ale i tak dzięki bo przepis i tak jest świetny ;-)

Justin&Dorothy pisze...

Witamy! :) Jeśli masa cukrowa popękała Ci bardzo, albo jest zbyt twarda, że ciężko się wałkuje to dodaj trochę tłuszczu. Może być to troszkę oleju lub masła. Powinno poskutkować :) Wtedy ozdoby nie będą pękać :).
Pozdrawiamy :)

Anonimowy pisze...

Dzieki,podczas walkowania byla miekka i jak formowalam tez...tylko jak wyschly (te gotowe ozdoby) to sie zrobily takie twarde i lekko popekaly..ma tak byc ? Nie wiem pierwszy raz robilam taka mase ;-)

Justin&Dorothy pisze...

Masa powinna być twarda ponieważ z niej robi się ozdoby :). Natomiast nie powinna pękać :) Być może była zbyt sucha...

Anonimowy pisze...

Witam, masę cukrową zrobiłam z waszego przepisu. W monencie robienia jest super plastyczna. Recztę masy dokładnie zawijam w folie spożywczą, niestety przy próbie ponownego zagnieceia strasznie się kruszy. Mikrofalówka nie pomogła. Jak sprawdzić przy zagniataniu kiedy jest dobra i czy do tej która się kruszy mozna dodać oleju zamiast masła czy tylko masło?

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: Hmm.. dziwne bo w mikrofalówce masa powinna zmięknąć, kiedy masa się kruszy to mozna dodać oleju ale nie dużo. Potem znowu zagniatać aby olej wsiąknął w masę :)

Anonimowy pisze...

Dziękuję bardzo szukałam przepisu na masę cukrową, ponieważ robię tort z trudnymi detalami a dzięki masie pójdzie mi praca łatwo.Dziękuję :)

Anonimowy pisze...

Witam ja mam taki mały problem: robie taki tort biszkopt-masa czekoladowa-biszlkopt-masa z masłem orzechowym. To maśło orzechowe połączone jest z cukrem trzcinowym i smietanką 30%. I takie pytanie cz moge na tą mase dać mase marcepanową? Czy sie nie rozpuści? Jeśli rmiała by sie roszpvuśącić to co moge zrobić? Slyszałam o masie maślanej ktorą daje sie pod lukier plastyczny ale czy ona nie zmienia smaku? I moge nia posmarować mase ?zależy mi na szybkiej odpowiedzi

Justin&Dorothy pisze...

Szczerze mówiąc to nigdy nie nakładałyśmy na bitą śmietanę masy marcepanowej. Jednak sądzę, że nie powinno sie nic stać i masa marcepanowa powinna się trzymać. Pod tym linkiem jest kilka podpowiedzi :http://www.maluchy.pl/forum/index.php?showtopic=77862

Pozdrawiam
Justyna

Anonimowy pisze...

witam.zrobiłam tą masę cukrową,wyszła fajna idealna,ale jak zaczęłam wycinać kwiatki wycinaczką do kwiatków z masy cukrowej,to mi się nie chciały od niej odkleić,nie wychodzi to,i co robić? wszystko tylko fajnie wygląda w internecie na zdjęciach...

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: Skoro nie odklejała się od foremki to oznacza, że masa była zbyt wilgotna, za mało przesuszona. Nam też zdarzają się różne wpadki prosimy się nie stresować i próbować dalej :) Praktyka czyni mistrza! Pozdrawiamy:*

Anonimowy pisze...

Witajcie :) Przypadkiem trafiłam na tę stronę bo szukałam inspiracji na dzień mamy, przepis dobry,na pewno go wykorzystam ,ale z racji tego ,że jestem cukiernikiem z zawodu ,chciałabym dać wam tylko radę- a mianowicie : nie wolno obkładać śmietany masą,bo się rozpuści!:) trzeba zrobić trochę kremu maślanego i posmarować brzegi i górę tortu,wtedy będzie trzymać się idealnie :) krem też nie zmieni smaku całości. Pozdrawiam ;)

Anonimowy pisze...

Witam,
Chciałabym zrobić dziecku na urodziny tort w kształcie samochodu.Już wiem jak ułożyć ciasto itp. wiem jak zrobić masę cukrową(dzięki Wam:)) ale boje się że po nałożeniu na tort na drugi dzień będzie on twardy jak ten kupny kwiatek.
Czy na torcie ta masa tak zastygnie??
Proszę o pomoc.
Magda

Anonimowy pisze...

Witam,
chciałabym tę masę ułożyć na torcie ale czy powinnam to zrobić w dniu podania tortu czy mogę dzień wcześniej i czy ta masa cukrowa na torcie nie zrobi twardej skorupy??
Proszę o pomoc,
Magda

Justin&Dorothy pisze...

Masa cukrowa z tego przepisu zastyga i jest twarda. Można obłożyć tort w dniu podania cienką warstwą.