niedziela, 30 października 2011

CIASTO ZE SŁONECZNIKIEM I KARMELEM



"Od dawna chciałam wypróbować ciasto ze słonecznikiem, powiem Wam, że jest bardzo dobre! :)
Troszkę mogłoby być mniej słodkie, z uwagi na to że masa jest karmelowa, nie dodałam do bitej śmietany cukru. 
Ogólnie ciasto jak to określili domownicy "jest specyficzne w smaku". Rodzicom bardzo smakowało, natomiast mój brat miał mieszane uczucia :D. Co do mojej opinii powiem, że mi smakują wszystkie ciasta, które upiekę :P, więc polecam! :)"

Biszkopt (25cm x 25cm):
  • 5 jaj
  • 3 łyżki kakao (Nesquik)
  • 1 łyżka oleju
  • 3 łyżki mąki pszennej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
Masa:
  • 300g łuskanego słonecznika
  • 1 puszka masy kajmakowej
  • 1 1/4 kostki masła
  • 1/4 szklanki cukru (dałam tylko łyżkę)
Wierzch:
  • 200 ml śmietanki 30% lub 36%
  • 2 łyżki cukru pudru (pominęłam cukier)

Wykonanie:

Piekarni rozgrzewamy do 175 stopni. Białka ubijamy z solą na sztywną pianę. Dodajemy kolejno żółtka, cały czas miksując. Przesiewamy mąki z kakao i delikatnie mieszamy z jajkami. Dodajemy olej. Przelewamy masę do formy, której dno jest wyłożone papierem do pieczenia (boki nie!) i pieczemy ok. 30 minut. Gotowy biszkopt wyjmujemy z piekarnika, upuszczamy w formie z wysokości ok. 0,5 m na podłogę i wstawiamy go ponownie do piekarnika z uchylonymi drzwiczkami, żeby troszkę ostygł.
3/4 kostki masła topimy z cukrem. Dodajemy słonecznik i dobrze mieszamy. Przekładamy go na blachę i prażymy w temp. ok 180-200 stopni jakieś 15 minut, mieszając co jakiś czas. Trzeba uważać, żeby się nie przypalił!
Masę kajmakową ucieramy z 1/2 kostki masła. Dodajemy słonecznik (trochę odkładamy do posypania) i wykładamy masę na biszkopt (można go wcześniej lekko nasączyć).
Kremówkę ubijamy, pod koniec dodając przesiany cukier (pominęłam cukier) . Rozsmarowujemy na wierzchu. Pozostaje nam posypać ciasto odłożonym słonecznikiem.

10 komentarzy:

asieja pisze...

chciałabym tak sobie schrupac ten słonecznik.

feeriasmakow pisze...

Bardzo apetyczne, na pewno by mi posmakowało.

Karmel-itka pisze...

powiem Ci, że zachęcające.
niesamowicie zachęcające!


http://www.karmel-itka.blogspot.com
http://www.slodkakarmel-itka.blogspot.com

Kaś pisze...

jest karmel, więc nie ważne jak "specyficzne w smaku" by było, i tak bym się zajadała :)

Patrycja Reszko pisze...

To ciasto na pewno upiekę!

agata pisze...

witam, czy do smietanki nietrzeba dodac zelatyny albo smietan-fixu?

Justin&Dorothy pisze...

agata: My nie dodawałyśmy do śmietanki niczego dlatego nie była aż tak sztywna :). Jeśli wolisz bardziej zwartą ubitą śmietankę możesz oczywiście dodać żelatynę lub smietan-fix

Anonimowy pisze...

Dlaczego w przepisach nie ma podawanych wymiarów blachy w jakiej należy piec ?

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: Proszę uważnie czytać! :) Na początku przepisu jest podany wymiar blaszki :)

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: Proszę uważnie czytać! :) Na początku przepisu jest podany wymiar blaszki :)