niedziela, 6 maja 2012

BARWNIKI SPOŻYWCZE


 
Są chyba jednymi z najbardziej charakterystycznych dodatków do żywności oraz ciast jakie występują. Dla wielu ludzi należą zarazem do najbardziej zbędnych substancji stosowanych w przemyśle spożywczym (oczywiście pod względem technologicznym) jak i tych dodatków, które są najbardziej efektowne marketingowo.

Na sklepowych półkach lub w internecie znajdziemy barwniki pod różnymi postaciami m.in.
  • w żelu
  • w płynie
  • w proszku  
  • w spray'u

Jak dotąd sprawdziłyśmy barwniki w płynie i w proszku. Zdecydowanie wybrałybyśmy barwniki w proszku. Mają dłuższą datę ważności są bardzo wydajne ogólnie jakoś bardziej do nas przemawiają :D. Dają również bardzo intensywny kolor, dlatego jeśli chcecie zabarwić masę cukrową barwnikiem w proszku radzimy ubrać rękawiczki :P.  Natomiast te w płynie są według nas najsłabsze. A Wy jakich używacie ?

Barwniki można ze sobą mieszać uzyskując wiele różnych kolorów :)
  • żółty+czerwony = pomarańcz
  • żółty+niebieski = zielony
  • niebieski+czerwony (w niewielkich ilościach) = fioletowy
  • niebieski+czerwony dużo = ciemny fioletowy = czarny

Jeśli chodzi o barwniki naturalne.....

Oczywiście możemy użyć: soku malinowego, soku z buraka lub soku ze szpinaku, kakao, kurkumę, kawę itd... Jednak kolor zdecydowanie będzie mniej intensywny.

Poniżej prezentujemy barwniki, które według nas warto zapamiętać i unikać szerokim łukiem artykuły spożywcze które je zawierają w swoim składzie, ponieważ mają zły wpływ na zdrowie:
 

Źródło: Barwniki

12 komentarzy:

Alina pisze...

Ja używam barwników żelowych z Wiltona i jestem z nich zadowolona. Czasami też korzystam z barwników w proszku i tutaj masz rację, dają bardzo intensywny kolor. Ostatnio przywiozłam sobie z USA barwniki w spray'u i też są fajne. Polecam:)

Bo(ro)n Appétit pisze...

Hmm...jeszcze nie używałam barwników spozywczych. Zawsze kojarzy mi się to z taką chemią...

Katarzyna Młodzik pisze...

Ja używam tylko tych w proszku, nie rozrzedzają masy i są bardzo wydajne.

adrianamilner pisze...

Ogólnie nie ufam barwnikom ;)

Justin&Dorothy pisze...

Elwira Elwira: Cieszymy się, że blog się podoba :) Pzdr :*

MasterofDisaster pisze...

Ja miałam okazję korzystać z barwników w proszku. Byłam zadowolona, bo już malutka ilość nadała całemu ciastu intensywnego, w moim przypadku pomarańczowego, koloru. Nie uważam, żeby barwniki były jakąś wielką chemią. Oczywiście zależy z czego są wykonane, to pewne, ale z dawką rozsądku da się znaleźć w sklepie takie dobre i zdrowe :) Pozdrawiam serdecznie!

Anonimowy pisze...

Pomocy bardzo proszę o pomoc
Kupiłam barwniki spożywcze w proszku i chciałam zapytać jak mam połączyć barwnik z masa plastyczną muszę na sobotę upiec tort a nie mam zielonego pojęcia jak mam to zrobić prosze o pomoc podaje mój e-mail kamilan20@wp.pl z góry wielkie dzieki

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: Odpowiedź przesłana ma mail :)
Pozdrawiamy!

Anonimowy pisze...

Tutaj mam listę barwników i ich E-wyjaśnienia:
http://www.barwniki.cba.pl/barwniki_spozywcze/e100.htm
(tylko czy na opakowaniu barwnika pisze dokładnie z którego E jest wytworzony?)
oraz dla ciekawostki ;)
http://ecostam.blox.pl/2010/08/Koszenila-barwnik-z-robakow.html
hihihihihihihihi :)

Anonimowy pisze...

ja też potrzebuję fachowej pomocy!!!!! jak używać barwników, mam barwniki proszkowe!!!! chcę zrobić mojemu dziecku tort na roczek, i chcę aby był przełożony różnokolorowymi masami.... jak mam go dodać do gotowej masy? ile? a jak dodawać barwniki do ciasta? przed pieczeniem?.... nie mam zielonego pojęcia ;-( proszę o pomoc, mój e-mail to killer116@o2.pl. pozdrawiam gorąco ;-* Asia

Justin&Dorothy pisze...

Barwniki w proszku sa bardzo intensywne, dlatego daje się go troszkę 1/4 łyżeczki (nawet jeszcze mniej). Jeśli chodzi o ciasta to dodaje się je przed pieczeniem. Najlepiej do kieliszka dać troszkę barwnika, 2-3 kropelki wody, aby barwnik się rozpuscił :). Nastepnie dodajesz do ciasta i pieczemy :) Z masa jest podobnie :). Jeśli będziesz mieć zbyt słabo intensywną masę to zawsze możesz dodać więcej barwnika :)

Anonimowy pisze...

Barwniki Są bardzo intensywne dlatego dozuje się je 50mg - 100mg na kg/litr !!! Nie żadne 1/4 łyżeczki taka dawka to trucie się !!!! 1/4 łyżeczki to by starczyła na 50 kg produktu.

Ludzie trochę rozsądku !!!!

Zakładając że całe ciasto ma ważyć około 1kg a chcemy je zabarwić na kilka kolorów wystarczy po ok 10/20mg barwnika na kolor (taką ilość w domu bez wagi do 3 miejsc po przecinku to ciężko odmierzyć).