niedziela, 3 października 2010

SZARLOTKA SYPANA



"Stwierdzam, że parę dni temu ta szarlotka stała się moją ulubioną:) Ze świeżych, prosto z sadu jabłek smakuje cudownie! Dziękuje za nie Ł:*

Podczas pieczenia na wierzchu ciasta tworzy się chrupiąca skórka, delikatnie słodka, co odróżnia ją od tradycyjnych szarlotek na kruchym cieście. Jest wilgotna, cynamonowa... 
i szybka w przygotowaniu:). Polecamy!

Składniki:
  • 1 szklanka mąki pszennej
  • 1 szklanka cukru (lub mniej, w zależności od słodkości jabłek)
  • 1 szklanka kaszy manny
  • 1,5 czubatej łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1,5 kg jabłek (najlepiej kwaśnych)
  • odrobina cynamonu, jeśli lubicie
  • 3/4 kostki masła (około 170 g)*
Mąkę, cukier, kaszę i proszek wymieszać. Podzielić na 3 części. Jabłka obrać, wydrążyć gniazda nasienne, zetrzeć na tarce o dużych oczkach.
Tortownicę o średnicy 23 wyłożyć papierem do pieczenia (sam spód). Boki wysmarować masłem.
Na dno formy wysypać jedną część suchych składników, na nie rozłożyć połowę jabłek (każdą warstwę jabłek można oprószyć delikatnie cynamonem, jeśli lubicie). Następnie wysypać drugą część suchych składników, rozłożyć równomiernie resztę jabłek. Na wierzch wysypać ostatnią porcję suchych składników. 

Masło zetrzeć na tarce o dużych oczkach i równomiernie rozłożyć na wierzchu ciasta.'Piec w temperaturze 180ºC przez około 60 minut. Masło podczas pieczenia się topi i razem z sokiem z jabłek zespala wszystkie warstwy. Warto podczas pieczenia spód zabezpieczyć większą formą (np. położoną poziom niżej w piekarniku), ponieważ często nadmiar soku i tłuszczu wydostaje się z tortownicy (u mnie około 3 łyżek).

* masło najlepsze do ścierania zimne, ja wyjęłam prosto z zamrażarki

źródło: Szarlotka sypana

10 komentarzy:

Ciastella pisze...

wyborna;D jedna z moich ulubionych;) ślicznie Wam wyszła

Amber pisze...

Sypaną szarlotkę piekła moja ciocia Marysia.Z własnych jabłek.Była mistrzostwem świata.
Wasza też na taką wygląda.

Anonimowy pisze...

Piekłam ją dzisiaj. Nie jest może moją ulubioną, ale zdecydowanie smakuje przepysznie! :)

Pozdrawiam!

Danuta pisze...

wygląda wspaniale, uwielbiam szarlotki (:

anytsujx pisze...

Też już piekłam, dla mnie jest trochę za mdła, następnym razem dam mniej cukru, a jabłka poleję sokiem z cytryny. Ślicznie Wam się upiekła ...

aga pisze...

szarlotka wyglada rewelacyjnie:)
sypanej to nie pieklam, ale na pewno sprobuje.Pozdrawiam:)

ilka pisze...

Bardzo smaczna szarlotka. Miałam okazję kiedyś taką robić:)

dorota20w pisze...

Pięknie sie prezentuje !

wielgasia pisze...

O to również moja ulubiona szarlotka,m zawsze do nie wracam...

Anonimowy pisze...

Ważne jest, aby jabłka były smaczne, bo inaczej może wyjść mdła, albo za kwaśna